Lediga jobb som Kanslichef, statlig i Karlstad

Se lediga jobb som Kanslichef, statlig i Karlstad. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Karlstad som finns hos arbetsgivaren.

Chef till lärarutbildningsnämndens kansli

Karlstads universitet präglas av aktiv samverkan med det omgivande samhället i kombination med akademisk excellens. Karlstads universitet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Ett demokratiskt synsätt, jämställdhet och mångfald är grunden för vår verksamhet. Vi strävar efter en mångfald av bakgrunder och kompetenser som berikar verksamheten. Läs mer om att arbeta på Karlstads universitet på https://www.kau.se/jobba-hos-oss Beskrivning Lära... Visa mer
Karlstads universitet präglas av aktiv samverkan med det omgivande samhället i kombination med akademisk excellens. Karlstads universitet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Ett demokratiskt synsätt, jämställdhet och mångfald är grunden för vår verksamhet. Vi strävar efter en mångfald av bakgrunder och kompetenser som berikar verksamheten. Läs mer om att arbeta på Karlstads universitet på https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Lärarutbildningen vid Karlstads universitet finns i en matrisorganisation med en lärarutbildningsnämnd.

Lärarutbildningsnämnden arbetar på uppdrag av rektor och har ett övergripande ansvar för kvalitet och kvalitetsutveckling av innehållet i utbildning och forskning inom sitt ansvarsområde. Lärarutbildningsnämnden har också ett övergripande ansvar för den pedagogiska utvecklingen inom ansvarsområdet.

Det administrativa stödet för lärarutbildningsnämnden organiseras i en enhet ”Lärarutbildningens kansli”. Enheten ska ge stöd till dekan, lärarutbildningsnämnd, institutioner, lärare och studenter. Arbetssättet ska kännetecknas av flexibilitet där verksamhetens behov sätts i fokus. Kansliet leds av en chef som är underställd dekan.



Arbetsuppgifter
Du arbetar nära dekan, som är chef för lärarutbildningsnämnden, och du ingår i nämndens ledningsgrupp. Kanslichefens uppgift är att leda verksamheten vid avdelningen så att dess uppgifter fullgörs på ett effektivt sätt och biträda dekan i frågor om bland annat budgetering och uppföljning mm.

I uppdraget ingår bland annat

- Att ansvara för att beslutsunderlag arbetas fram och bereds samt implementeras och följs upp efter tagna beslut,
- Att ansvara för beredning av ärenden från nämnden till rektor,
- Att stödja externt inriktade processer såsom studentrekrytering, internationalisering och samverkan med det omgivande samhället,
- Personal- och arbetsmiljöansvar för enhetens medarbetare.

Ditt arbete innebär även ett nära samarbete med övriga administrativa avdelningar inom universitetets centrala stödfunktioner, där du ingår i chefsgruppen.



Kvalifikationer
För anställningen krävs relevant akademisk utbildning liksom god kännedom om lärarutbildning och det allmänna skolväsendet i Sverige. Tidigare erfarenhet av arbete inom utbildnings- och forskningssektorn är meriterande.

Erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete förutsätts och du trivs med både strategiskt och operativt arbete.

För att lyckas i rollen som kanslichef behöver du vara strukturerad med god analytisk förmåga och ett gott omdöme. Arbetet kräver att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska.

Kanslichefen är arbetsledare och chef för enhetens kansli med ett femtontal medarbetare. Av stor vikt är därför goda erfarenheter av arbetsledning med ansvar för personal, verksamhet och ekonomi. Som ledare har du förmågan att entusiasmera och motivera medarbetare, i såväl det dagliga arbetet som i förändrings- och utvecklingsarbete. Även annan erfarenhet av att leda och samordna verksamhet med administrativ personal är av stor vikt. Att kunna skapa förtroende och goda samarbeten med din omgivning är andra viktiga egenskaper.



Vad kan vi erbjuda dig?
Är du rätt person kan vi erbjuda dig mångsidiga och utmanande arbetsuppgifter i en viktig och samhällsnyttig verksamhet. Du får möjligheten att leda och utveckla arbetet i en kunskapsintensiv miljö, tillsammans med engagerade medarbetare. Vi erbjuder goda anställningsvillkor, gemenskap och personlig utveckling. För dig som flyttar till Karlstad från annan ort kan vi erbjuda personligt anpassad introduktion i Värmland med stöd bl.a. för att hitta bostad och nya nätverk.

Villkor
Anställningen är tillsvidare med tillträde snarast enligt överenskommelse. Omfattningen är heltid och Provanställning kan komma att tillämpas.



Ansökan
Ansökan görs i universitetets rekryteringsverktyg Varbi. Ansökan ska innehålla aktuell CV, personligt brev med beskrivning av dina meriter i förhållande till anställningen och kontaktuppgifter till minst två referenspersoner. Bifoga underlag som stöder din CV i form av examensintyg, anställningsintyg etc.

Välkommen med din ansökan!


Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster. Visa mindre

Gruppchef sökes till enheten kontroll och utbetalningar, Karlstad

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 400 medarbetare på åtta orter. Vi gör pensioner enklare Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 900 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halms... Visa mer
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 400 medarbetare på åtta orter.

Vi gör pensioner enklare


Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 900 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder. Produktionsavdelningens uppgifter är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare. I uppdraget ingår också att säkerställa att felutbetalningar inte genomförs och att motverka bidragsbrott.

Produktionsavdelningen befinner sig i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig.

Vi söker nu en gruppchef till enheten kontroll och utbetalningar. Du kommer leda en nybildad arbetsgrupp som ska arbeta med förmånshandläggning, förebyggande och kontroller.


Du leder och fördelar arbetet inom din grupp på produktionsavdelningen. Du har personal-, resultat- och uppföljningsansvar inom ditt ansvarsområde och leder det operativa arbetet. Vidare ansvarar du för att verksamheten bedrivs med hög kvalitet, kundmedvetenhet, serviceanda, effektivitet och kostnadsmedvetenhet.

Inom produktionsavdelningen pågår ett intensivt utvecklings- och förändringsarbete med kundens behov i centrum. Här har du som gruppchef en viktig roll för att arbetet ska nå framgång och att medarbetarna är delaktiga och insatta i den utvecklingsprocessen. Vi arbetar med systemsyn på verksamheten.

Vi ser våra medarbetare som experter och en viktig förutsättning i detta arbete är att våra chefer har ett coachande förhållningssätt. Genom en god dialog skapar du förutsättningar för att medarbetarna ska kunna och vilja ta ansvar för sina uppdrag, sina mål och sin kompetensutveckling.

Som gruppchef rapporterar du till enhetschefen för kontroll och utbetalning. Chefer som ingår i ledningsgruppen sitter på olika kontor varpå video- och skypemöten sker frekvent men även fysiska möten äger rum vilket innebär att resor förekommer i tjänsten.

Som chef på Pensionsmyndigheten bidrar du till att skapa en utvecklande och trevlig arbetsplats genom att bland annat driva ett aktivt och långsiktigt arbetsmiljö- och hälsoarbete.

Utbildning och erfarenhet:
Du har tidigare ledarerfarenhet från en kundorienterad organisation där du haft personalansvar eller har visat goda ledaregenskaper i andra tillämpliga sammanhang. Det är meriterande om du har erfarenhet av att styra och leda processtyrd verksamhet med stora ärendeflöden och är van och gillar att driva förändringsarbete. Du har relevant akademisk examen och du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Egenskaper:
För att du ska lyckas och trivas i rollen som gruppchef vill vi att du tillsammans med dina medarbetare och kollegor arbetar kundorienterat och för hela myndighetens bästa. I ditt agerande och beslutsfattande tänker du på hela verksamheten och alltid utifrån kundens behov.

Du är trygg, prestigelös och innehar personlig mognad. Du har god samarbetsförmåga och har förmågan att skapa energi och motivation hos dina medarbetare. Du väntar inte på uppdrag utan tar själv initiativ.

Våra medarbetare är väldigt viktiga för oss. Det bästa resultatet nås genom att vi har engagerade medarbetare som känner att de gör ett bra jobb samtidigt som de mår bra och trivs på jobbet. Med din entusiasm inspirerar du och stimulerar medarbetarna så att ni tillsammans når verksamhetens mål. Du har goda ledaregenskaper och motiveras av att uppmuntra, utveckla och leda självständiga medarbetare.

Vid urvalet kommer vi att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.


Övrigt:
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, med snarast tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Placeringsort är Karlstad. Resor till våra övriga kontor förekommer i tjänsten.

Arbetspsykologiska tester kommer att förekomma i urvalet. Vi genomför löpande urval bland inkomna ansökningar i denna rekrytering.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökanden med olika bakgrund.

För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta:
Patrik Rosén enhetschef kontroll och utbetalning, telefon: 072-210 27 94

Fackliga representanter:
Saco: Anna-Karin Åhrman Cortelius, telefon: 072-210 2714
ST: Michael Karlsson, telefon: 070-853 34 27

Välkommen med din ansökan senast 30 oktober 2020. Märk din ansökan med PSL 2020-136. Visa mindre

Chef till kansliet för kommun och regionbidrag

Ansök    Okt 4    Kammarkollegiet    Kanslichef, statlig
Har du tidigare chefserfarenhet från kommun eller region samt ett stort intresse för att arbeta med verksamhetsutveckling? Vi kan då erbjuda dig en spännande tjänst där du har en viktig del i uppbyggnaden av det nya kansliet för kommun och regionbidrag! Kammarkollegiet har av regeringen fått i uppdrag att inrätta en delegation för kommunal ekonomi i balans. Delegationen ska hantera det tillfälliga statsbidraget som ger stöd till kommuner och regioner med ... Visa mer
Har du tidigare chefserfarenhet från kommun eller region samt ett stort intresse för att arbeta med verksamhetsutveckling? Vi kan då erbjuda dig en spännande tjänst där du har en viktig del i uppbyggnaden av det nya kansliet för kommun och regionbidrag!

Kammarkollegiet har av regeringen fått i uppdrag att inrätta en delegation för kommunal ekonomi i balans. Delegationen ska hantera det tillfälliga statsbidraget som ger stöd till kommuner och regioner med svag ekonomi och kommer fungera som ett särskilt beslutsorgan där Kammarkollegiet tar emot ansökningar och bereder ärenden inför beslut av delegationen.

I samband med att Kammarkollegiet börjar ta emot ansökningar från kommuner och regioner, preliminärt under första delen av 2022, bildar myndigheten ett kansli som ska bereda ansökningar till Delegationen.

Arbetsuppgifter
Som chef till kansliet för kommun och regionbidrag kommer dina arbetsuppgifter både vara av operativ och strategisk karaktär. Du har personalansvar för de två medarbetare som ingår i kansliet och har även huvudansvaret för uppbyggnaden av den nyinrättade verksamheten. Arbetet innebär att ha direktkontakt med både tjänstemän och med politisk ledning i de kommuner och regioner som har möjlighet att ansöka. Du arbetar för att tillsammans med dina medarbetare upprätta en effektiv hantering av de ansökningar som inkommer, tar del av handlingar och bereder underlag för delegationen att fatta beslut utifrån. Då detta är en nyinrättad verksamhet handlar mycket av arbetet initialt om att upprätta rutiner, arbetssätt och bygga upp det interna arbetet för kansliet.

Kansliet är en egen enhet och placerad i Karlstad.  

Är du vår framtida kollega?
För tjänsten söker vi dig som har


• Universitets- eller högskoleutbildning inom ekonomi alternativt annan akademisk utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer motsvarar detta.
• Chefserfarenhet inom ekonomiområdet på region eller kommun där du haft personal och budgetansvar.
• Flerårig erfarenhet av verksamhetsplanering och ekonomisk styrning på övergripande och strategisk nivå i kommun eller region

För att lyckas i tjänsten behöver du även ha ett gediget intresse för verksamheten samt både ha en förståelse för helhet och förmåga att sätta sig in i detaljer vid behov. Detta för att kunna föra dialog med och kunna utveckla en ansökan i samverkan med sökande kommuner och regioner.

Meriterande för tjänsten är tidigare erfarenhet av att leda och utveckla processer samt erfarenhet och intresse för den digitala utvecklingen i regioner och kommuner.

Som person har du förmågan att arbeta både strategiskt och operativt där du på ett prestigelöst sätt tar dig ann de arbetsuppgifter som behöver utföras. Du har en mycket god kommunikativ förmåga där du på ett pedagogiskt sätt anpassar underlag och information till mottagaren. Du bygger och utvecklar relationer på olika nivåer i och utanför den egna verksamheten där du genom att arbeta utåtriktat och skapar förtroende. För att lyckas i tjänsten behöver du vara intresserad, nyfiken och engagerad samt besitta en god analytisk förmåga.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper

Mer information
Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobb, inklusive CV och personligt brev, senast den 20 oktober 2021.

Kontaktpersoner
Ulrika Johansson, avdelningschef försäkringsavdelningen och projektledare 054-22 12 34
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08-700 08 48
Lisa Ericson, ST, 08-700 06 40

 

 


Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad. Visa mindre

Chef till lärarutbildningsnämndens kansli (vikariat 100%)

Karlstads universitet präglas av aktiv samverkan med det omgivande samhället i kombination med akademisk excellens. Karlstads universitet har cirka 16 000 studerande och drygt 1 200 anställda. Ett demokratiskt synsätt, jämställdhet och mångfald är grunden för vår verksamhet. Vi strävar efter en mångfald av bakgrunder och kompetenser som berikar verksamheten. Läs mer om att arbeta på Karlstads universitet på https://www.kau.se/jobba-hos-oss Beskrivnin... Visa mer
Karlstads universitet präglas av aktiv samverkan med det omgivande samhället i kombination med akademisk excellens. Karlstads universitet har cirka 16 000 studerande och drygt 1 200 anställda. Ett demokratiskt synsätt, jämställdhet och mångfald är grunden för vår verksamhet. Vi strävar efter en mångfald av bakgrunder och kompetenser som berikar verksamheten. Läs mer om att arbeta på Karlstads universitet på https://www.kau.se/jobba-hos-oss




Beskrivning
Lärarutbildningen vid Karlstads universitet finns i en matrisorganisation med en lärarutbildningsnämnd.

Lärarutbildningsnämnden arbetar på uppdrag av rektor och har ett övergripande ansvar för kvalitet och kvalitetsutveckling av innehållet i utbildning och forskning inom sitt ansvarsområde. Lärarutbildningsnämnden har också ett övergripande ansvar för den pedagogiska utvecklingen inom ansvarsområdet.

Det administrativa stödet för lärarutbildningsnämnden organiseras i en enhet ”Lärarutbildningens kansli”. Enheten ska ge stöd till dekan, lärarutbildningsnämnd, institutioner, lärare och studenter. Arbetssättet ska kännetecknas av flexibilitet där verksamhetens behov sätts i fokus. Kansliet leds av en chef som är underställd dekan.

Chef för lärarutbildningens kansli – arbetsuppgifter
Du arbetar nära dekan, som är chef för lärarutbildningsnämnden, och du ingår i nämndens ledningsgrupp. Kanslichefens uppgift är att leda verksamheten vid avdelningen så att dess uppgifter fullgörs på ett effektivt sätt och biträda dekan i frågor om bland annat budgetering och uppföljning mm.

I uppdraget ingår bland annat

- Att ansvara för att beslutsunderlag arbetas fram och bereds samt implementeras och följs upp efter tagna beslut,
- Att ansvara för beredning av ärenden från nämnden till rektor,
- Att stödja externt inriktade processer såsom studentrekrytering, internationalisering och samverkan med det omgivande samhället,
- Personal- och arbetsmiljöansvar för enhetens medarbetare.

Ditt arbete innebär även ett nära samarbete med övriga administrativa avdelningar inom universitetets centrala stödfunktioner, där du ingår i chefsgruppen.

Kvalifikationer
För anställningen krävs relevant akademisk utbildning liksom god kännedom om lärarutbildning och det allmänna skolväsendet i Sverige. Tidigare erfarenhet av arbete inom utbildnings- och forskningssektorn är meriterande.

Erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete förutsätts och du trivs med både strategiskt och operativt arbete. 

För att lyckas i rollen som kanslichef behöver du vara strukturerad med god analytisk förmåga och ett gott omdöme. Arbetet kräver att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska. 

Kanslichefen är arbetsledare och chef för enhetens kansli med ett femtontal medarbetare. Vi värdesätter därför goda erfarenheter av arbetsledning med ansvar för personal, verksamhet och ekonomi. Som ledare har du förmågan att entusiasmera och motivera medarbetare, i såväl det dagliga arbetet som i förändrings- och utvecklingsarbete. Även annan erfarenhet av att leda och samordna verksamhet med administrativ personal är värdefull. Att kunna skapa förtroende och goda samarbeten med din omgivning är andra viktiga egenskaper. 

Vad kan vi erbjuda dig?
Är du rätt person kan vi erbjuda dig mångsidiga och utmanande arbetsuppgifter i en viktig och samhällsnyttig verksamhet. Du får möjligheten att leda och utveckla arbetet i en kunskapsintensiv miljö, tillsammans med engagerade medarbetare. Vi erbjuder goda anställningsvillkor, gemenskap och personlig utveckling. För dig som flyttar till Karlstad från annan ort kan vi erbjuda personligt anpassad introduktion i Värmland med stöd bl.a. för att hitta bostad och nya nätverk. 

Villkor
Anställningen är tidsbegränsad med tillträde snarast enligt överenskommelse. Omfattningen är heltid och beräknas pågå t o m 2020-11-30. Eventuellt kan förlängning komma att bli aktuellt.

Ansökan
Ansökan görs i universitetets rekryteringsverktyg Varbi. Ansökan ska innehålla aktuell CV, personligt brev med beskrivning av dina meriter i förhållande till anställningen och kontaktuppgifter till minst två referenspersoner. Bifoga underlag som stöder din CV i form av examensintyg, anställningsintyg etc. Visa mindre