Lediga jobb som Näringslivssekreterare/Näringslivsutvecklare i Karlstad

Se lediga jobb som Näringslivssekreterare/Näringslivsutvecklare i Karlstad. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Karlstad som finns hos arbetsgivaren.

Kompetensmäklare till Näringslivsenheten

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss! Är du intresserad av förhållandena på arbetsmarknaden, olika utbildningsalternativ och vill arbeta med matchning mellan näringsliv och utbildningsväsendet? Då är du kanske den ... Visa mer
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Är du intresserad av förhållandena på arbetsmarknaden, olika utbildningsalternativ och vill arbeta med matchning mellan näringsliv och utbildningsväsendet? Då är du kanske den vi söker till rollen som kompetensmäklare till Karlstad kommun.

Beskrivning
Rollen som kompetensmäklare ligger inom avdelningen för Näringsliv och turism. Avdelningen arbetar för att Karlstad ska vara en attraktiv stad att bo, uppleva, verka och utvecklas i.

Tillsammans har vi en bred kompetens inom de tre grenarna; näringsliv, universitet och turism och gemensamt ska vi bidra till att vi blir fler Karlstadsbor. Du kommer att vara en del i en enhet och dina närmaste medarbetare blir bland andra näringslivsutvecklare och näringslivsstrateg.

Arbetsuppgifter
Som kompetensmäklare arbetar du som strateg inom kompetensförsörjningsfrågor relaterat till näringslivet tillsammans med övriga frågor inom näringsliv och näringslivsutveckling. Du identifierar och analyserar diverse kompetens- och utbildningsbehov samt jobbar aktivt med behovsinventeringar. Som kompetensmäklare är du spindeln i nätet som arbetar för att säkra och bidra till företagens kompetensförsörjning. Det innebär att du i rollen kommer vara en viktig länk mellan företag, myndigheter, utbildningsanordnare och både befintliga samt framtida utbildningar.

Tillsammans med övriga medarbetare inom näringslivsenheten arbetar du för att möjliggöra att nya företag skapas, att redan befintliga företag kan utvecklas men också med att attrahera nya företag att etablera sig i kommunen. Att driva projekt och utvecklingsfrågor både internt och externt samt att jobba med kommunens event och aktiviteter för företagare och näringsliv är andra delar i ditt uppdrag.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en utbildning med relevant inriktning eller har arbetat och samlat erfarenheter inom en eller flera olika områden såsom verksamhetsutveckling, kompetensförsörjning, arbetsmarknad och/eller personalfrågor.

För att lyckas i rollen behöver du ha tillräcklig kompetens för att kunna skapa, driva och delta i olika former av nätverk samt ha personliga egenskaper och färdigheter för att skapa förtroende ute bland olika sorters verksamheter såsom myndigheter, företag, ideella föreningar, studieförbund och olika typer av utbildningsanordnare.

Du har god kännedom om näringslivet och arbetsmarknadens villkor och vi ser gärna att du har någon form av erfarenhet av process-eller projektledning. Har du tidigare arbetat med kompetensförsörjningsfrågor och arbetat inom den offentliga sektorn ser vi det som meriterande.

Vi värdesätter dina personliga egenskaper högt och ser det som självklart att du tycker om att ge service och är genuint intresserad i näringslivsfrågor. Du är nyfiken, engagerad och kreativ samtidigt som du är driven och strukturerad i att genomföra dina arbetsuppgifter. Dina kontakter externt och internt kräver att du är genuint bra på att kommunicera, både i tal och skrift. Du är bra på att bygga hållbara relationer och du har ett marknadsorienterat förhållningssätt där relationsskapande aktiviteter försett dig med ett stort kontaktnät inom Karlstadsregionens näringsliv.

Vad erbjuder Karlstad kommun?
Som anställd i Karlstads kommun finns en rad förmåner. Du har bland annat möjlighet att hyra kommunens stuga i Sälen eller nyttja vår semesteranläggning på västkusten till ett bra pris, semesterdagsväxla till extra lediga dagar, ta bruttolöneavdrag för personalbil, personalcykel, eller för att löneväxla till pension.

Kommunens eget friskvårdscenter heter Haga Motion och är öppet för alla anställda i koncernen. Här finns styrketräning, spinning, gympa, cirkelträning, massage med mera. Förutom friskvårdsbidrag erbjuder också Karlstads kommun alla anställda möjligheten att delta i olika motionslopp. 

Inom Karlstad kommun har du möjlighet till distansarbete under del av din tjänst. 

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering. Visa mindre

Investeringsrådgivare till Business Region Värmland

Region Värmland är till för att alla i Värmland ska må bra och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. Vi är cirka 8600 medarbetare som arbetar med hälso- och sjukvård, tandvård, regional utveckling, kollektivtrafik samt kultur och bildning. Allt arbete inom regional utveckling utgår från länets gemensamma regionala utvecklingsstrategi, Värmlandsstrategin, och har ett särskilt fokus på jämställdhet och hållbarhet. Värmland ska vara... Visa mer
Region Värmland är till för att alla i Värmland ska må bra och för att vår region ska vara attraktiv och konkurrenskraftig. Vi är cirka 8600 medarbetare som arbetar med hälso- och sjukvård, tandvård, regional utveckling, kollektivtrafik samt kultur och bildning.


Allt arbete inom regional utveckling utgår från länets gemensamma regionala utvecklingsstrategi, Värmlandsstrategin, och har ett särskilt fokus på jämställdhet och hållbarhet.

Värmland ska vara en plats dit människor och företag söker sig, där de mår bra och där innovationer ser dagens ljus. På så sätt skapas förutsättningar för tillväxt.



Om Business Region Värmland
Business Region Värmland erbjuder effektiv och smidig service för svenska och utländska bolag som söker rätt förutsättningar för nyetableringar eller expansion.

Business Region Värmland är länets samarbetsplattform för investeringsfrämjande frågor och är ett partnerskap mellan Värmlands 16 kommuner och Region Värmland. Vi har som syfte att attrahera investeringar samt bibehålla och utveckla befintliga företag i Värmland. Business Region Värmland är en regional partner till Business Sweden, det nationella organet för företagsetableringar och investeringar.

Om tjänsten
Nu söker vi en investeringsrådgivare till vårt team på Business Region Värmland. Tjänsten är placerad på Region Värmland och du kommer tillhöra avdelningen för regional utveckling. Du kommer att stötta vårt befintliga näringsliv genom att identifiera investeringsmöjligheter som leder till expansion samt att attrahera nya bolag till Värmland genom exempelvis uppsökande möten på mässor, seminarier och andra mötesplatser.

Du kommer också att arbeta med att synliggöra vår regions styrkor och skapa och vidareutveckla ett gott investeringsklimat genom nära samverkan med medlemskommunernas näringslivsenheter och andra viktiga partners. Kunskapen om det lokala näringslivet finns ute i de 16 kommunerna. I rollen ingår att du knyter ett nära samarbete med respektive näringslivsenheter i kommunerna för att skapa tillväxt i hela regionen. Du kommer att representera Värmland i kommunala, regionala, nationella och internationella sammanhang.

Du kommer att ingå i ett drivet team inom Business Region Värmland. Tillsammans med verksamhetschefen och en kollega kommer du att ansvara för företagsetableringsärenden på ett självständigt sätt. Du kommer också att arbeta med att bygga strategiska relationer och marknadsföra Värmland och dess styrkor.

I tjänsten förekommer det resor regionalt, nationellt och internationellt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Rådgivning och stöd till befintliga och potentiella företag som planerar att expandera eller etablera sig i Värmland
- Tillsammans med kommunerna arbeta proaktivt med expansionsfrågor genom bearbetning av företag inom Värmland
- Ge service till alla kommunerna inom Business Region Värmland i investerings- och etableringsfrågor
- Främja kommunernas offertberedskap vid företagsförfrågningar inom regionen
- Upparbeta externa och interna kontakter Ingå i olika nätverk både nationellt och internationellt och delta på mässor
- Samarbeta med andra regionala, nationella och internationella organisationer för att stödja företagsutveckling i Värmland
- Driva processer med våra kluster i Värmland och Business Sweden utifrån våra styrkeområden
- Ansvara för arbetet med Site Finder tillsammans med Business Sweden Bidra till att planera det övergripande arbetet inom Business Region Värmland 



Vi söker dig som har:
- Akademisk examen eller motsvarande utbildning inom relevant område
- Erfarenhet av affärsutveckling och projektledning
- Stor förståelse för företags förutsättningar och drivkrafter
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift B-körkort

Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet från liknande uppdrag erfarenhet av att arbeta med investeringsprocesser inom näringslivet
- Erfarenhet av regionala utvecklingsfrågor erfarenhet inom projektledning
- Erfarenhet av kvalificerat sälj- och marknadsföringsarbete och relationsskapande arbete riktat till företagsledare, inklusive vana vid traditionell och digital marknadsföring
- Erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation
- Kännedom om Värmland och det värmländska näringslivet
- Kunskap om innovationsstödsystemet och företagsfrämjande aktörer på regional och nationell nivå
- God förståelse för den gröna omställningen andra språk utöver svenska och engelska

Personliga egenskaper
Som person är du en självgående, driven, tålmodig och analytisk lagspelare med stark förmåga att samarbeta och bygga relationer. Du trivs i en omväxlande miljö med olika kontakter, varierat arbete och högt tempo med möjlighet att påverka och arbeta mot gemensamma mål. Du kommer få arbeta med en bred grupp av företag och samarbetspartners. Rollen förutsätter ett stort intresse för näringslivs- och samhällsutveckling.

Business Region Värmland är en organisation som värderar mångfald och jämlikhet och vi välkomnar ansökningar från personer med olika bakgrunder och erfarenheter. Eftersom vi är ett litet team lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan! 

https://www.regionvarmland.se/berattelser


Övrigt

I samband med eventuell anställning kan vi komma att be dig som sökande att lämna ett utdrag ur polisens belastningsregister. Inför anställning inom psykiatrisk vård, vård av funktionshindrade, vård av barn eller ungdomar gör arbetsgivaren en kontroll i polisens misstanke och belastningsregister. Ett utslag i detta register kan komma att påverka din möjlighet till anställning.


Har du skyddad identitet och vill göra en ansökan ber vi dig att kontakta Rekryterings- och administrativa enheten HR via Regionens växel 010-831 50 00. Då får du hjälp att lämna in din ansökan utan att den hanteras i rekryteringsverktyget. Tänk på att endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.


Inför rekryteringsarbetet har Region Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Visa mindre

Näringspolitisk ansvarig till Handelskammaren Värmland

Näringspolitiskt ansvarig Du hittade hit! Känner du till Handelskammaren Värmland? Vi är en oberoende och privat finansierad förening med 1200 medlemsföretag som vill göra Värmland till en ännu bättre plats för företagen. Ett annat sätt att uttrycka det är att vi är en röst, en mötesplats och en internationell hubb. Vi samtalar. Vi möts. Vi delar erfarenheter. Och vi engagerar oss. Vi samlas runt frågor som elektrifiering, hållbarhet, kompetensförsörjnin... Visa mer
Näringspolitiskt ansvarig

Du hittade hit! Känner du till Handelskammaren Värmland? Vi är en oberoende och privat finansierad förening med 1200 medlemsföretag som vill göra Värmland till en ännu bättre plats för företagen. Ett annat sätt att uttrycka det är att vi är en röst, en mötesplats och en internationell hubb. Vi samtalar. Vi möts. Vi delar erfarenheter. Och vi engagerar oss. Vi samlas runt frågor som elektrifiering, hållbarhet, kompetensförsörjning, internationalisering och kommunikationer. Och vi pratar mycket om hur företagen i Värmland mår och vad dom behöver. Googla oss om du vill veta mer!

Vem söker vi?

Vi söker dig som delar synen på att näringslivet spelar en avgörande roll för att Värmland ska må bra. Som vill vara en viktig kugge i att driva våra medlemmars viktigaste frågor framåt och som håller ihop Handelskammarens röst både externt och internt. Ett riktigt intressant jobb med andra ord! Ställ in dig på att ta tag i arbetsuppgifter kopplat till aktuella samhällsfrågor här och nu, men också frågor av mer långsiktig karaktär.

Du är en person som går helhjärtat in i det du tar dig för och tycker det är viktigt med ett jobb där du är med och gör skillnad. Den egna driv- och initiativkraften är stark och du förstår hur det är att vara en lagspelare i en liten organisation där alla hjälps åt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, särskilt din förmåga att bygga relationer, förstå sammanhang och kommunicera.

För att lyckas i rollen krävs att du är väl insatt i näringslivsfrågor och att du är en skicklig relationsbyggare. Du kommer att ha dagliga kontakter med företag, politiker och andra beslutsfattare. Ett redan etablerat nätverk är såklart en fördel. Eftersom du kommer att jobba med opinionsbildning behöver du ha goda kunskaper om, och stor förståelse för, politiska frågor och processer.

Här kommer du ha användning av din väl utvecklade analytiska ådra och din förmåga att snabbt sätta dig in i ett nytt område och bedöma vad som är viktigt utifrån medlemsföretagens behov. Att använda statistik och se statistiska samband för att få fram relevanta budskap kommer också vara användbart. Detsamma gäller din goda planering och struktur. Ibland går det undan och då är det viktigt att du klarar av att arbeta mot en deadline.

Du är tydlig i din kommunikation. Att skriva remisser, artiklar, rapporter, pressmeddelanden och debattartiklar är något du kan och är bra på. Du är en stabil person som inger förtroende och en van ”pratare” som är bra på att moderera, leda samtal och hålla presentationer. Du kommer att fronta Handelskammarens medlemmar i olika forum, så du som gillar att vara publik kommer att trivas med rollen extra mycket.

Du har en akademisk utbildning och minst ett par års erfarenhet av liknande uppdrag.

Vad erbjuder vi?

Engagerande uppdrag. Med utgångspunkt i ditt engagemang är du med och utvecklar verksamheten framåt.

En stabil plattform. Vi ser Handelskammaren som en stabil plattform för samhällsengagerade personer som vill åstadkomma något med sina arbetsinsatser och göra skillnad för Värmland.

En snäll och hållbar arbetsmiljö. Vi tycker att det är viktigt med ett roligt, ansvarsfullt och utvecklande arbete med balans mellan jobb och fritid. Hos oss är vi snälla mot varandra. Vi erbjuder ett flexibelt arbetssätt och möjlighet till distansarbete.

Din ansökan

Är det dig vi beskriver? Vänta då inte med att söka! Tjänsten är en tillsvidaretjänst med start under våren 2023. Vårt kontor ligger i Inre hamn i Karlstad.

I den här rekrytering samarbetar vi med Qtym. Läs mer om hur du ansöker här:

Sista ansökningsdatum är den 16 januari 2023, men vi tillämpar löpande urval och kan komma att tillsätta tjänsten före sista ansökningsdag.

Har du frågor, hör av dig till Maria Starrin, 076-495 3666, [email protected] eller Julia Låbbman, 073-674 4330 , [email protected] på Qtym Visa mindre

Näringslivsutvecklare

Varmt välkommen till Forshaga kommun! Vi är cirka 1000 medarbetare vars gemensamma uppdrag är att skapa en bra plats att bo, leva och verka. I vår vision ”Forshaga kommun 2040 – varmt välkommen” står principerna bakom mänskliga rättigheter i centrum. Här ska alla känna sig välkomna, trygga och inkluderade. Tillsammans gör vi skillnad för våra invånare - varje dag! Forshaga kommun ligger i södra Värmland, två mil norr om Karlstad med goda kommunikatione... Visa mer
Varmt välkommen till Forshaga kommun!


Vi är cirka 1000 medarbetare vars gemensamma uppdrag är att skapa en bra plats att bo, leva och verka. I vår vision ”Forshaga kommun 2040 – varmt välkommen” står principerna bakom mänskliga rättigheter i centrum. Här ska alla känna sig välkomna, trygga och inkluderade. Tillsammans gör vi skillnad för våra invånare - varje dag!


Forshaga kommun ligger i södra Värmland, två mil norr om Karlstad med goda kommunikationer. Här bor 11 500 invånare med nära till både service och natur. Här finns ett rikt föreningsliv inom idrott, kultur och fritid. Företagen i Forshaga kommun mår bra. De flesta är små – men de är många!


Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och känner stolthet, engagemang och delaktighet. Vi vill erbjuda dig utvecklingsmöjligheter och anställningsvillkor så att du vill stanna kvar och utvecklas tillsammans med oss. Som anställd hos oss har du tillgång till en rad olika förmåner för bland annat hälsa, friskvård och ledigheter.


Kommunledningsstaben är kommunens centrala stöd till organisationen. Här samlas ekonomikontor, personalkontor, kommunledningskontor samt kultur- och fritidsenhet.

Kommunledningskontoret har till uppgift att stödja, leda och utveckla styrning och ledning inom den kommunala organisationen. Kontoret består av bland annat kompetenser för att upprätthålla och utveckla politiska beslutsprocesser och ärendehantering, verksamhetsutveckling, kommunikation, samhällsutveckling samt stöd till näringslivet.



Beskrivning
Forshaga kommun har som mål att bli fler invånare och vara en attraktiv kommun att bo och verka i.

För detta krävs att vi kan bygga fler bostäder och att vi kan förvalta kommunens mark på ett effektivt sätt. Vi rekryterar nu medarbetare till en ny samhällsplaneringsenhet placerad vid kommunledningskontoret.  

Den nya samhällsplaneringsenheten kommer att arbeta med frågor om detaljplanering, markförvaltning, exploatering, tillväxt och näringsliv. Befintliga resurser kommer att samordnas med nya och enhetens uppdrag blir att, tillsammans med kommunens nämnder och förvaltningar, verka för att bygga framtidens Forshaga kommun.

För dig som är intresserad är detta en möjlighet att vara med och bygga en ny verksamhet och forma ditt arbete tillsammans med dina kollegor.

Arbetsuppgifter
I rollen som näringslivsutvecklare är du tillsammans med näringslivssamordnaren en central person för att stötta kommunens näringsliv. Ni har tillsammans som uppdrag att skapa förutsättningar för ett attraktivt näringsliv i Forshaga kommun. Ni arbetar med att förbättra möjligheterna till utveckling för näringslivet, både för att befintliga företag ska kunna utvecklas och växa, men även attrahera och etablera nya företag inom kommunen. Frågor inom kompetensförsörjning arbetsmarknad kopplad till näringslivsområdet samt besöksnäring berörs också på enheten.

Inom arbetsområdet förekommer samverkan med olika parter, det kan vara andra kommuner, företag eller föreningar. Samverkan är också viktigt för det interna arbetet i kommunen. Du kommer även att arbeta med vanligt förekommande uppdrag inom området näringsliv och tillväxt utifrån ett brett perspektiv.

Vem är du?
Vi söker dig som är serviceinriktad och snabbt kan agera utifrån behov som finns i verksamheten och för vår målgrupp. Du har förmågan att balansera önskemål från förtroendevalda, kommunens organisation, samverkanspartners och från vårt näringsliv. För att lyckas behöver du gilla ordning och reda. Du gillar att variera mellan strategiska och operativa frågor i ditt uppdrag.

Du har lätt för att bygga nya och hållbara relationer. Du gillar nätverkande och är social. Inom arbetsområdet krävs att du är duktig på att kommunicera, informera och presentera. Du har vana av att hantera digitala arbetsverktyg och sociala medier. En viktig del i arbetet är att sprida kunskap, information och ha dialog inom verksamhetsområdet.

Kvalifikationer
- Vi söker dig som har universitets- eller högskoleutbildning eller annan utbildning och/eller erfarenhet som vi bedömer som relevant för arbetet.
- Du har erfarenhet av att arbeta med näringslivsnära frågor och har god kännedom om näringslivets villkor.
- Du har erfarenhet av att samverka mellan olika aktörer genom tidigare arbetslivserfarenheter.
- Du har mycket goda kunskaper inom svenska språket i tal och skrift, du har även goda kunskaper i engelska i tal och skrift.

Det är meriterande om du

- Har arbetat inom offentlig förvaltning och i en politiskt styrd organisation
- Har erfarenhet av samarbeten med näringslivet 
- Har erfarenhet av arbete med besöksnäringsfrågor
- Har kunskap inom arbetsmarknads- och kompetensförsörjningsfrågor inom näringslivsområdet
- Har erfarenhet av projektledning eller vana av att arbeta i projekt

Villkor
Provanställning kan komma att tillämpas.





Välkommen med din ansökan! Vi vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg på vår hemsida. Information om hur vi hanterar dina personuppgifter finner du https://www.forshaga.se/GDPR Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser. Visa mindre

Näringslivsutvecklare

Varmt välkommen till Forshaga kommun! Vi är cirka 1000 medarbetare vars gemensamma uppdrag är att skapa en bra plats att bo, leva och verka. I vår vision ”Forshaga kommun 2040 – varmt välkommen” står principerna bakom mänskliga rättigheter i centrum. Här ska alla känna sig välkomna, trygga och inkluderade. Tillsammans gör vi skillnad för våra invånare - varje dag! Forshaga kommun ligger i södra Värmland, två mil norr om Karlstad med goda kommunikatione... Visa mer
Varmt välkommen till Forshaga kommun!


Vi är cirka 1000 medarbetare vars gemensamma uppdrag är att skapa en bra plats att bo, leva och verka. I vår vision ”Forshaga kommun 2040 – varmt välkommen” står principerna bakom mänskliga rättigheter i centrum. Här ska alla känna sig välkomna, trygga och inkluderade. Tillsammans gör vi skillnad för våra invånare - varje dag!


Forshaga kommun ligger i södra Värmland, två mil norr om Karlstad med goda kommunikationer. Här bor 11 500 invånare med nära till både service och natur. Här finns ett rikt föreningsliv inom idrott, kultur och fritid. Företagen i Forshaga kommun mår bra. De flesta är små – men de är många!


Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och känner stolthet, engagemang och delaktighet. Vi vill erbjuda dig utvecklingsmöjligheter och anställningsvillkor så att du vill stanna kvar och utvecklas tillsammans med oss. Som anställd hos oss har du tillgång till en rad olika förmåner för bland annat hälsa, friskvård och ledigheter.


Kommunledningsstaben är kommunens centrala stöd till organisationen. Här samlas ekonomikontor, personalkontor, kommunledningskontor samt kultur- och fritidsenhet.

Kommunledningskontoret har till uppgift att stödja, leda och utveckla styrning och ledning inom den kommunala organisationen. Kontoret består av bland annat kompetenser för att upprätthålla och utveckla politiska beslutsprocesser och ärendehantering, verksamhetsutveckling, kommunikation, samhällsutveckling samt stöd till näringslivet.



Beskrivning
Forshaga kommun har som mål att bli fler invånare och vara en attraktiv kommun att bo och verka i.

För detta krävs att vi kan bygga fler bostäder och att vi kan förvalta kommunens mark på ett effektivt sätt. Vi rekryterar nu medarbetare till en ny samhällsplaneringsenhet placerad vid kommunledningskontoret.  

Den nya samhällsplaneringsenheten kommer att arbeta med frågor om detaljplanering, markförvaltning, exploatering, tillväxt och näringsliv. Befintliga resurser kommer att samordnas med nya och enhetens uppdrag blir att, tillsammans med kommunens nämnder och förvaltningar, verka för att bygga framtidens Forshaga kommun.

För dig som är intresserad är detta en möjlighet att vara med och bygga en ny verksamhet och forma ditt arbete tillsammans med dina kollegor.

Arbetsuppgifter
I rollen som näringslivsutvecklare är du tillsammans med näringslivssamordnaren en central person för att stötta kommunens näringsliv. Ni har tillsammans som uppdrag att skapa förutsättningar för ett attraktivt näringsliv i Forshaga kommun. Ni arbetar med att förbättra möjligheterna till utveckling för näringslivet, både för att befintliga företag ska kunna utvecklas och växa, men även attrahera och etablera nya företag inom kommunen. Frågor inom kompetensförsörjning arbetsmarknad kopplad till näringslivsområdet samt besöksnäring berörs också på enheten.

Inom arbetsområdet förekommer samverkan med olika parter, det kan vara andra kommuner, företag eller föreningar. Samverkan är också viktigt för det interna arbetet i kommunen. Du kommer även att arbeta med vanligt förekommande uppdrag inom området näringsliv och tillväxt utifrån ett brett perspektiv.

Vem är du?
Vi söker dig som är serviceinriktad och snabbt kan agera utifrån behov som finns i verksamheten och för vår målgrupp. Du har förmågan att balansera önskemål från förtroendevalda, kommunens organisation, samverkanspartners och från vårt näringsliv. För att lyckas behöver du gilla ordning och reda. Du gillar att variera mellan strategiska och operativa frågor i ditt uppdrag.

Du har lätt för att bygga nya och hållbara relationer. Du gillar nätverkande och är social. Inom arbetsområdet krävs att du är duktig på att kommunicera, informera och presentera. Du har vana av att hantera digitala arbetsverktyg och sociala medier. En viktig del i arbetet är att sprida kunskap, information och ha dialog inom verksamhetsområdet.

Kvalifikationer
- Vi söker dig som har universitets- eller högskoleutbildning eller annan utbildning och/eller erfarenhet som vi bedömer som relevant för arbetet.
- Du har erfarenhet av att arbeta med näringslivsnära frågor och har god kännedom om näringslivets villkor.
- Du har erfarenhet av att samverka mellan olika aktörer genom tidigare arbetslivserfarenheter.
- Du har mycket goda kunskaper inom svenska språket i tal och skrift, du har även goda kunskaper i engelska i tal och skrift.

Det är meriterande om du

- Har arbetat inom offentlig förvaltning och i en politiskt styrd organisation
- Har erfarenhet av samarbeten med näringslivet 
- Har erfarenhet av arbete med besöksnäringsfrågor
- Har kunskap inom arbetsmarknads- och kompetensförsörjningsfrågor inom näringslivsområdet
- Har erfarenhet av projektledning eller vana av att arbeta i projekt

Villkor
Provanställning kan komma att tillämpas.





Välkommen med din ansökan! Vi vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg på vår hemsida. Information om hur vi hanterar dina personuppgifter finner du https://www.forshaga.se/GDPR Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser. Visa mindre