Lediga jobb som Kravanalytiker i Karlstad

Se lediga jobb som Kravanalytiker i Karlstad. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Karlstad som finns hos arbetsgivaren.

Affärsanalytiker inom HR, ekonomi och lön

Länsstyrelsernas IT-avdelning är i en spännande utvecklingsfas där digitalisering, innovativa lösningar och säkerhets- och beredskapsfrågor är i fokus. Vår IT-miljö är omfattande och varierande. Den innefattar allt från modern infrastruktur till system som vi utvecklar själva. Framför allt kommer våra idéer hela samhället till nytta. Det ger en alldeles speciell känsla som är svår att slå. Länsstyrelsernas verksamhet har en stor bredd och verkar inom o... Visa mer
Länsstyrelsernas IT-avdelning är i en spännande utvecklingsfas där digitalisering, innovativa lösningar och säkerhets- och beredskapsfrågor är i fokus.

Vår IT-miljö är omfattande och varierande. Den innefattar allt från modern infrastruktur till system som vi utvecklar själva. Framför allt kommer våra idéer hela samhället till nytta. Det ger en alldeles speciell känsla som är svår att slå.

Länsstyrelsernas verksamhet har en stor bredd och verkar inom områden som är högst aktuella i dagens samhälle. Digitalisering är en stark drivkraft för länsstyrelserna där IT ofta har en nyckelroll i att realisera behoven.

Länsstyrelsernas IT-avdelning är nationell och jobbar för samtliga 21 länsstyrelser i Sverige.

Vårt erbjudande
Har du erfarenhet av utveckling och implementation av affärssystem som stödjer en komplex organisation? Lockas du av att jobba som affärsanalytiker och bidra till samhällsnytta? För den här tjänsten söker vi dig med erfarenhet inom IT och förståelse för ekonomiprocesser.

Som IT-analytiker hos oss agerar du facilitator i samarbetet mellan verksamhet och IT. Du samarbetar tätt med verksamhet, IT-arkitekt, projektledare, förvaltningsledare och andra affärsanalytiker.

Du ansvarar för att:

- Samla in behov och genomföra analys: du ansvarar för att samla in och analysera behov. Detta innebär att förstå verksamhetens mål och omvandla dem till krav som IT kan använda för att utveckla rätt lösningar.
- Agera länk mellan verksamhet och IT: du säkerställer att samarbetet mellan verksamheten och IT flyter smidigt. Det innebär att kommunicera verksamhetens mål och processer till arkitekter och utvecklare på ett sätt som säkerställer att IT-lösningarna uppfyller verksamhetskraven.
- Utvärdera lösningar och processförbättringar: du analyserar och föreslår förbättringar av system och processer. Du ser till att implementerade IT-lösningar inte bara är tekniskt effektiva utan också stödjer verksamhetsprocesserna och skapar nytta.

Du jobbar i ett team där lagkänsla och samarbete är nyckelord tillsammans med engagerade och hjälpsamma kollegor. I den här rollen arbetar du med utmanande och intressanta uppdrag och du har stora möjligheter att utvecklas tillsammans med oss.

Vi utvecklar alltid vår verksamhet och du behöver därför vara öppen för att dina arbetsuppgifter även kan komma att förändras över tid.

Länsstyrelsernas IT-avdelning finns över hela landet. Aktuella placeringsorter är Göteborg, Vänersborg, Mariestad, Karlstad eller Luleå. Vi erbjuder ett flexibelt arbete med goda möjligheter till distansarbete del av arbetstiden. Friskvårdsbidrag, friskvårdstimme och förmånlig semester är exempel på andra förmåner som ingår i vårt erbjudande.

Resor inom landet förekommer.

Kvalifikationer
Du har:

- högskoleutbildning inom IT eller inom ekonomi i kombination med flerårig IT-erfarenhet, alternativt annan utbildning och arbetsrelaterad IT-erfarenhet som anses likvärdig
- flerårig erfarenhet av införande och anpassning av affärssystem
- erfarenhet av upphandling av större systemleveranser
- erfarenhet av kravarbete och processkartläggning
- erfarenhet av ledarskap, så som projektledning eller samordning.

Vi ser gärna att du har:

- erfarenhet att arbeta inom komplexa organisationer
- förståelse för IT-arkitektur
- förståelse för ekonomi, HR- och löneprocesser
- erfarenhet av arbete med informationssäkerhet.

Personliga egenskaper

En viktig del i din personlighet är att du kan bygga och underhålla relationer på ett förtroendeingivande sätt. Genom din goda samarbetsförmåga bidrar du till en bra gemenskap i teamet och att ni tillsammans når uppsatta mål. Du relaterar till dina kollegor på ett lyhört och smidigt sätt och du lyssnar och kommunicerar väl.

Du är pedagogisk i ditt sätt att kommunicera genom att du anpassar ditt budskap till mottagaren, både i tal och när du skriver. Att arbeta med komplexa frågor är något du tycker om och du drar nytta av din goda analytiska förmåga när du löser problem.

Då våra kollegor är utspridda på många orter i Sverige jobbar vi i mycket stor utsträckning med digitala möten, och det virtuella arbetssättet är något du verkligen trivs med.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning som speglar länens befolkning.

Bra att veta
Du söker jobbet via denna länk:https://lansstyrelsen.varbi.com/what:job/jobID:809319/https://lansstyrelsen.varbi.com/what:job/jobID:809319/

Välkommen med din ansökan!

https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/om-oss/jobba-hos-oss/jobba-pa-it-avdelningen.html kan du hitta mer information om hur det är att arbeta på Länsstyrelsernas IT-avdelning. Har du frågor om rekryteringsprocessen vänder du dig till rekryterande chef, se kontaktuppgifter nedan.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhetsmedvetenhet. Säkerhetsprövning enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan vi fattar beslut om anställning. För en del anställningar kan därför svenskt medborgarskap komma att krävas. Läs mer om säkerhetsprövning Personalsäkerhet - Säkerhetspolisen (sakerhetspolisen.se).

Anställningen kan komma att inledas med provanställning 6 månader.

Vi har valt rekryteringskanaler och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post [email protected] Visa mindre

Affärsanalytiker inom applikation

Länsstyrelsernas IT-avdelning är i en spännande utvecklingsfas där digitalisering, innovativa lösningar och säkerhets- och beredskapsfrågor är i fokus. Vår IT-miljö är omfattande och varierande. Den innefattar allt från modern infrastruktur till system som vi utvecklar själva. Framför allt kommer våra idéer hela samhället till nytta. Det ger en alldeles speciell känsla som är svår att slå. Länsstyrelsernas verksamhet har en stor bredd och verkar inom o... Visa mer
Länsstyrelsernas IT-avdelning är i en spännande utvecklingsfas där digitalisering, innovativa lösningar och säkerhets- och beredskapsfrågor är i fokus.

Vår IT-miljö är omfattande och varierande. Den innefattar allt från modern infrastruktur till system som vi utvecklar själva. Framför allt kommer våra idéer hela samhället till nytta. Det ger en alldeles speciell känsla som är svår att slå.

Länsstyrelsernas verksamhet har en stor bredd och verkar inom områden som är högst aktuella i dagens samhälle. Digitalisering är en stark drivkraft för länsstyrelserna där IT ofta har en nyckelroll i att realisera behoven.

Länsstyrelsernas IT-avdelning är nationell och jobbar för samtliga 21 länsstyrelser i Sverige.

Vårt erbjudande
Lockas du av att jobba som affärsanalytiker och bidra till samhällsnytta? Vill du både ha en bredd och ett djup i ditt arbete? Vi söker dig som gillar att driva verksamhetsutveckling och är en fena på lösningar som gynnar helheten.  

Som affärsanalytiker hos oss agerar du facilitator i samarbetet mellanverksamhet och IT.  Du samarbetar tätt med it-arkitekt, förvaltningsledare och andra affärsanalytiker, för att förstå hur datadrivna förändringar påverkar process, tjänster och mjukvara i syfte att förbättra effektiviteten och öka nyttan. Du formulerar förändringsförslag och balanserar dessa mot vad som är tekniskt genomförbart och ekonomiskt och funktionellt rimligt.

Du ansvarar för att:

- Samla in behov och genomföra analys: du ansvarar för att samla in och analysera behov. Detta innebär att förstå verksamhetens mål och omvandla dem till krav som IT kan använda för att utveckla rätt lösningar.
- Agera länk mellan verksamhet och IT: du säkerställer att samarbetet mellan verksamheten och IT flyter smidigt. Det innebär att kommunicera verksamhetens mål och processer till arkitekter och utvecklare på ett sätt som säkerställer att IT-lösningarna uppfyller verksamhetskraven.
- Utvärdera lösningar och processförbättringar: du analyserar och föreslår förbättringar av system och processer. Du ser till att implementerade IT-lösningar inte bara är tekniskt effektiva utan också stödjer verksamhetsprocesserna och skapar nytta.

Du jobbar i ett team där lagkänsla och samarbete är nyckelord och du har stora möjligheter att utvecklas tillsammans med oss. I den här rollen arbetar du med utmanande och intressanta uppdrag tillsammans med engagerade och tillgängliga kollegor. Här har du en möjlighet att arbeta med tekniska lösningar som påverkar hela samhället.

Vi utvecklar alltid vår verksamhet och du behöver därför vara öppen för att dina arbetsuppgifter även kan komma att förändras över tid.

Länsstyrelsernas IT-avdelning finns över hela landet. Aktuella placeringsorter är Göteborg, Vänersborg, Mariestad, Karlstad eller Luleå. Vi erbjuder ett flexibelt arbete med goda möjligheter till distansarbete del av arbetstiden.

Resor inom landet förekommer. 

Kvalifikationer
Du har:

- högskoleutbildning inom IT alternativt arbetsrelaterad erfarenhet som anses likvärdig
- erfarenhet av kravarbete
- erfarenhet av att driva verksamhetsutveckling
- förmåga att leda förändringsarbete
- erfarenhet av ledarskap, så som projektledning eller samordning.

Vi ser gärna att du har:

- erfarenhet av Azure devops
- erfarenhet av styrande modeller, så som tex PM3
- kompetens inom IT-arkitektur
- erfarenhet av arbete med informationssäkerhet.

Personliga egenskaper

En viktig del i din personlighet är att du kan bygga och underhålla relationer på ett förtroendeingivande sätt. Genom din goda samarbetsförmåga bidrar du till en bra gemenskap i teamet och att ni tillsammans når uppsatta mål. Du relaterar till dina kollegor på ett lyhört och smidigt sätt och du lyssnar och kommunicerar väl. 

Du är pedagogisk i ditt sätt att kommunicera genom att du anpassar ditt budskap till mottagaren, både i tal och när du skriver. Att arbeta med komplexa frågor är något du tycker om och du drar nytta av din goda analytiska förmåga när du löser problem.

Då våra kollegor är utspridda på många orter i Sverige jobbar vi i mycket stor utsträckning med digitala möten, och det virtuella arbetssättet är något du verkligen trivs med.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning som speglar länens befolkning.



Bra att veta
Du söker jobbet via denna länk: https://lansstyrelsen.varbi.com/what:job/jobID:765949/

Välkommen med din ansökan!

https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/om-oss/jobba-hos-oss/jobba-pa-it-avdelningen.html kan du hitta mer information om hur det är att arbeta på Länsstyrelsernas IT-avdelning.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhetsmedvetenhet. Säkerhetsprövning enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan vi fattar beslut om anställning. För en del anställningar kan därför svenskt medborgarskap komma att krävas. Läs mer om säkerhetsprövning https://sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsskyddsatgarder/personalsakerhet.html.

Anställningen kan komma att inledas med provanställning 6 månader.

Vi har valt rekryteringskanaler och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post [email protected] Visa mindre

Kravanalytiker

Vill du jobba med förbättringsarbete och utveckling i en samhällsviktig verksamhet? Då är detta ett jobb för dig! Vi behöver nu förstärkning av en erfaren kravanalytiker. Du tillhör enheten för förvaltning där du är en av åtta anställda med roller som objektledare, systemförvaltare, kravanalytiker och verksamhetsarkitekt. Enheten stödjer verksamheten med kravställning, test och användarstöd för myndighetens egenutvecklade IT-stöd och förvaltar myndigh... Visa mer
Vill du jobba med förbättringsarbete och utveckling i en samhällsviktig verksamhet? Då är detta ett jobb för dig!

Vi behöver nu förstärkning av en erfaren kravanalytiker.

Du tillhör enheten för förvaltning där du är en av åtta anställda med roller som objektledare, systemförvaltare, kravanalytiker och verksamhetsarkitekt.

Enheten stödjer verksamheten med kravställning, test och användarstöd för myndighetens egenutvecklade IT-stöd och förvaltar myndighetens processer för mönstring, urval, test och personalredovisning.

Som kravanalytiker är du länken mellan verksamheten och IT. Du har en central roll i att självständigt samla in, förtydliga och dokumentera verksamhetens behov och krav. Rollen är bred vilket gör att uppdragen kan se olika ut. Gemensam nämnare är att du i nära samverkan med användare, utvecklare och testare hjälper verksamheten att omvandla idéer och strategier till effektiva och användarvänliga IT-lösningar.  

Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:

- Leda och driva kravinsamling genom att hålla workshops, intervjuer och möten med intressenter.
- Kartlägga processer och ta fram informations- och begreppsmodeller.
- Dokumentera krav och ta fram användningsfall och prototyper.  
- Samarbeta med utvecklingsteam för att säkerställa att krav är utformade så att de är tydliga, utvecklingsbara och testbara.
- Vara delaktig i att vidareutveckla arbetsmetoder inom kravhantering.

Dina kvalifikationer
Anställningen kräver att du har:

- Eftergymnasial utbildning med IT-inriktning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
- Praktisk erfarenhet av kravhantering i samarbete med systemutvecklingsorganisationer.

Det är meriterande om du har erfarenhet av agilt arbetssätt och erfarenhet från myndighet med egenutvecklade system.

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen är du strukturerad, engagerad och driven och trivs med många kontaktytor. Du är tydlig i din kommunikation och har god förmåga att samarbeta och få med dig andra. Du är analytisk med öga för helhet liksom detaljer och kan snabbt sätta dig in i nya och komplexa frågeställningar. 

Om anställningen
Anställningen är tillsvidare och kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Som anställd hos oss har du minst 28 dagars semester och upp till 35 dagar beroende av ålder. Du har möjligheten att träna på arbetstid och det finns ett friskvårdsbidrag.

Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Vi välkomnar en mångfald av sökande med olika bakgrund och vi ser fram emot din ansökan.

Om oss

Plikt- och prövningsverket är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet. Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället.


Läs mer på pliktverket.se Visa mindre

Kravanalytiker till Nexer Mälardalen

Ansök    Sep 6    Nexer AB    Kravanalytiker
Vill du arbeta i ett härligt gäng där erfarenhetsutbyte är en självklarhet? Som kravanalytiker på Nexer får du möjligheten att arbeta hos några av Sveriges största organisationer och verkligen göra skillnad! Vi expanderar och söker kravanalytiker med placering hos kund i Örebro. Hos oss ges du möjlighet att arbeta med varierande uppdrag ute hos kund och hjälper kundens verksamhet att omvandla idéer och strategier till effektiva och smidiga IT-lösningar. ... Visa mer
Vill du arbeta i ett härligt gäng där erfarenhetsutbyte är en självklarhet? Som kravanalytiker på Nexer får du möjligheten att arbeta hos några av Sveriges största organisationer och verkligen göra skillnad!

Vi expanderar och söker kravanalytiker med placering hos kund i Örebro. Hos oss ges du möjlighet att arbeta med varierande uppdrag ute hos kund och hjälper kundens verksamhet att omvandla idéer och strategier till effektiva och smidiga IT-lösningar.

Hur ser rollen ut?

I rollen som kravanalytiker hos oss kommer du att driva workshops, leda, samordna och/eller ansvara för framtagning av krav på system. Det kan även avse arbete med utredningar och framtagning av systemkravspecifikationer utifrån genomförd verksamhetsanalys. Vi erbjuder en stor bredd av möjligheter och uppdrag och du får vara med i stora och små organisationers utveckling i samarbete med kompetenta och stöttande kollegor.

Din bakgrund

Vi tror att du:


• Har relevant akademisk utbildning i, och/eller minst 4 års erfarenhet av arbete med kravhantering.
• Erfarenhet av att arbeta med krav i ärendehanteringssystem
• Har erfarenhet av agila metoder och/eller andra utvecklingsmetoder,
• Behärskar svenska väl i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har:


• Relevant eftergymnasial utbildning, certifiering inom IREB eller har annan relevant certifiering, kunskap inom process-och informationsmodellering och erfarenhet av att driva Workshops


OM VÅR AFFÄRSENHET

Mälardalen

Vi fokuserar på att leda förändring inom kraft, industri och energi, med hänsyn till de utmaningar som kunden står inför just nu. Som konsult i vårt team kommer du att få stora möjligheter att vara med och påverka vardagen och framtiden för dig själv och alla svenska medborgare. I vårt fantastiska team får våra konsulter alltid den utveckling och de utmaningar de behöver. Genom Nexer Academy och våra utmanande projekt kommer din utveckling aldrig att stå still - det är en garanti vi ger dig!

Hur är Nexer som arbetsgivare?

På Nexer tänker vi att varje ny idé, varje innovation och ny bekantskap är ett löfte om en bättre framtid. För dig, för våra kunder och för världen vi lever i.

Framtiden är inte en avlägsen dröm, den skapas av handlingarna vi gör idag. Hos Nexer får du möjlighet att drömma stort, tänka smart och se till att saker verkligen händer. Vi tar visionära idéer och skapar konkreta strategier. Vi använder teknik som verktyg för framsteg och hittar nya sätt att kommunicera på.

Vi arbetar värdestyrt och lägger vårt hjärta i allting vi gör. Du får nära till dem som fattar beslut och du kan alltid vara med och påverka. Jobbar du på Nexer får du en stark arbetsgivare med internationell närvaro och stora möjligheter att utvecklas.

Ansökan

Du tycker det är riktigt kul att ha många bollar i luften och känner igen dig i beskrivningen ovan? Då ska du inte tveka med att söka till oss! Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot ansökningar via e-post, men har du frågor om tjänsten eller Nexer, hör gärna av dig till Ronny Axelsson på [email protected]. Vi tar löpande emot ansökningar, så vänta inte med att söka! 

Mer om Nexer

Vi leder förändringen och strävar hela tiden efter att hitta nya tekniska lösningar. Finns det ett smartare sätt att göra någonting, så hittar vi det. Vi utmanar oss själva varje dag att tänka utanför ramarna och hjälper våra kunder att hela tiden ligga steget före. Tjänster inom digitalisering, IT och R&D ger ökad kundnytta och tillväxt för organisationer både på den svenska och globala marknaden. Vi har också utsetts till Microsoft Country Partner of the Year i Sverige och Brasilien – två gånger.

Vårt stora samhällsengagemang i Star for Life, Mitt Liv, Pink Programming och Kodcentrum ger även dig som medarbetare möjlighet att göra verklig skillnad.

Nexer är entreprenörsdrivet och har över 2500 experter inom strategi, teknik och kommunikation. Vi finns i nio länder och på fler än 20 orter i Sverige. Nexer är en del av Danir-koncernen och hette tidigare Sigma IT.

Läs mer om Nexer här

www.nexergroup.com Visa mindre

Kravanalytiker

Vill du jobba med förbättringsarbete och utveckling i en samhällsviktig verksamhet? Då är detta ett jobb för dig! Vi behöver nu förstärkning av en erfaren kravanalytiker. Du tillhör enheten för förvaltning där du är en av åtta anställda med roller som objektledare, systemförvaltare, kravanalytiker och verksamhetsarkitekt. Enheten stödjer verksamheten med kravställning, test och användarstöd för myndighetens egenutvecklade IT-stöd och förvaltar myndigh... Visa mer
Vill du jobba med förbättringsarbete och utveckling i en samhällsviktig verksamhet? Då är detta ett jobb för dig!

Vi behöver nu förstärkning av en erfaren kravanalytiker.

Du tillhör enheten för förvaltning där du är en av åtta anställda med roller som objektledare, systemförvaltare, kravanalytiker och verksamhetsarkitekt.

Enheten stödjer verksamheten med kravställning, test och användarstöd för myndighetens egenutvecklade IT-stöd och förvaltar myndighetens processer för mönstring, urval, test och personalredovisning.

Som kravanalytiker är du länken mellan verksamheten och IT. Du har en central roll i att självständigt samla in, förtydliga och dokumentera verksamhetens behov och krav. Rollen är bred vilket gör att uppdragen kan se olika ut. Gemensam nämnare är att du i nära samverkan med användare, utvecklare och testare hjälper verksamheten att omvandla idéer och strategier till effektiva och användarvänliga IT-lösningar.  

Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:

- Leda och driva kravinsamling genom att hålla workshops, intervjuer och möten med intressenter.
- Kartlägga processer och ta fram informations- och begreppsmodeller.
- Dokumentera krav och ta fram användningsfall och prototyper.  
- Samarbeta med utvecklingsteam för att säkerställa att krav är utformade så att de är tydliga, utvecklingsbara och testbara.
- Vara delaktig i att vidareutveckla arbetsmetoder inom kravhantering.

Dina kvalifikationer
Anställningen kräver att du har:

- Eftergymnasial utbildning med IT-inriktning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
- Praktisk erfarenhet av kravhantering i samarbete med systemutvecklingsorganisationer.

Det är meriterande om du har erfarenhet av agilt arbetssätt och erfarenhet från myndighet med egenutvecklade system.

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen är du strukturerad, engagerad och driven och trivs med många kontaktytor. Du är tydlig i din kommunikation och har god förmåga att samarbeta och få med dig andra. Du är analytisk med öga för helhet liksom detaljer och kan snabbt sätta dig in i nya och komplexa frågeställningar. 

Om anställningen
Anställningen är tillsvidare och kan komma att inledas med 6 månaders provanställning. Som anställd hos oss har du minst 28 dagars semester och upp till 35 dagar beroende av ålder. Du har möjligheten att träna på arbetstid och det finns ett friskvårdsbidrag.

Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Vi välkomnar en mångfald av sökande med olika bakgrund och vi ser fram emot din ansökan.

Om oss

Plikt- och prövningsverket är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet. Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället.


Läs mer på pliktverket.se Visa mindre

Verksamhetsutvecklare/kravanalytiker

Vill du bidra till trygghet och säkerhet i det svenska samhället? Då har du kommit rätt! Vi söker en verksamhetsutvecklare/kravanalytiker med gedigna kunskaper inom kravhantering. Vår verksamhet är i ett spännande och utvecklingsintensivt skede och i din roll har du möjlighet att vara med och bidra till att verksamheten har väl fungerande och användarvänliga system Du tillhör enheten för förvaltning där du är en av nio anställda med roller som systemf... Visa mer
Vill du bidra till trygghet och säkerhet i det svenska samhället? Då har du kommit rätt!

Vi söker en verksamhetsutvecklare/kravanalytiker med gedigna kunskaper inom kravhantering.

Vår verksamhet är i ett spännande och utvecklingsintensivt skede och i din roll har du möjlighet att vara med och bidra till att verksamheten har väl fungerande och användarvänliga system

Du tillhör enheten för förvaltning där du är en av nio anställda med roller som systemförvaltare, objektledare, verksamhetsarkitekt och verksamhetsutvecklare/kravanalytiker.

Enhetens ansvar är att förvalta myndighetens processer för mönstring, urval, test och personalredovisning. Enheten ansvarar också för att identifiera och förtydliga verksamhetens behov och krav inför utveckling av egenutvecklade IT-stöd samt för test och användarstöd.

Dina arbetsuppgifter
Rollen innebär många kontaktytor. Du har ett nära samarbete med verksamhet, arkitekter, utvecklare, testare och övriga roller i uppdrag och projekt.

I ditt arbete kommer du bland annat att:

- leda och driva kravinsamlingsprocessen
- kartlägga processer, ta fram informationsmodeller och identifiera regelverk
- ta fram användningsfall med tillhörande systemkrav
- vara delaktig i att vidareutveckla myndighetens kravhanteringsprocess och arbetsmetoder inom kravhantering.

Dina kvalifikationer
Anställningen kräver att du har:

- eftergymnasial utbildning, gärna med IT-inriktning eller jämförbar erfarenhet
- erfarenhet av praktiskt kravarbete där arbetet även har inneburit att dokumentera och kommunicera krav till berörda (till exempel beställare, utvecklare och testare).

Det är meriterande om du:

- har erfarenhet att planera och genomföra workshops
- har erfarenhet av agilt arbetssätt
- och är certifierad inom kravhantering

Dina personliga egenskaper
Dina personliga egenskaper har stor betydelse för oss och för att lyckas i rollen krävs:

- god förmåga att sätta sig in i komplexa frågeställningar och se både helhet och detaljer
- god analytisk förmåga
- att du som person har ett engagemang och är resultatinriktad
- att du är strukturerad, kommunikativ och lösningsorienterad

Om anställningen
Anställningen är tills vidare men kan komma inledas med 6 månader provanställning.

Ditt arbete är huvudsakligen baserat på huvudkontoret i Karlstad men kan också innebära resor till våra prövningskontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Hos oss får du minst 28 dagars semester och upp till 35 dagar beroende av ålder. Du får möjlighet att träna på arbetstid och friskvårdsbidrag.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen inför anställningen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap.

Vi välkomnar en mångfald av sökande med olika bakgrund och vi ser fram emot din ansökan.

Om oss

Plikt- och prövningsverket är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet. Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället.


Läs mer på pliktverket.se Visa mindre